Новини

Уряд ухвалив низку антикорупційних ініціатив і звернувся до Президента України про внесення їх як невідкладних у Верховну Раду

22 серпня Уряд України на своєму засіданні схвалив пакет законопроектів, ухвалення та реалізація яких дозволить здійснити найбільшу антикорупційну реформу в державі за весь час її існування. Законопроекти передбачають створення повноцінного загальнодержавного механізму запобігання корупції, а також виявлення та переслідування осіб, які вчинили найбільш небезпечні корупційні злочини.

 
Уряд звернувся до Президента України, щоби той міг внести дані законопроекти як невідкладні на розгляд Верховної Ради. Трьохкомпонентний пакет реформ включає в себе законопроекти «Про Національне антикорупційне бюро України», «Про запобігання корупції», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичних осіб та публічних діячів».

Усі згадані законопроекти були розроблені Міністерством юстиції спільно з експертами громадської ініціативи «Реанімаційний пакет реформ», тоді як Програма «Демократизація, права людини і розвиток громадянського суспільства» в свій час надала підтримку для публічних експертних обговорень, в тому числі за міжнародної участі, одного з цих законопроектів - «Про запобігання корупції».

Саме даний законопроект покликаний започаткувати ефективну систему запобігання корупції, замінивши чинний сьогодні закон «Про засади запобігання і протидії корупції». Новий проект, зокрема, передбачає запровадження широкого переліку антикорупційних обмежень для осіб, які обіймають посади на державній службі чи службі в органах місцевого самоврядування, створення чітких правил поведінки чиновника з тим, щоб його чи її дії завжди відповідали публічному інтересу. Із цією метою проект детально визначає, що таке конфлікт інтересів та як повинен діяти публічний службовець з метою його уникнення. У разі ж, якщо чиновник все таки надаватиме перевагу приватному інтересу перед інтересами служби, він буде притягнутий до адміністративної відповідальності (а за певних умов – до кримінальної відповідальності) та звільнений зі служби.


Передбачається також запровадження сучасного механізму фінансового контролю за майновим станом публічних службовців – декларації подаватимуться в електронній формі, оприлюднюватимуться у відкритому реєстрі, а також підлягатимуть перевірці незалежною установою. У разі, якщо спосіб життя чиновника явно не відповідає його доходам, передбачається можливість проведення детальної перевірки як доходів, так і витрат такого чиновника, а також притягнення його до відповідальності, якщо підтвердяться факти незаконного збагачення чи вчинення іншого корупційного правопорушення. «Надзвичайно важливою є норма про незаконне збагачення - відповідний склад злочину приводиться у відповідність до Конвенції ООН проти корупції. В чинному Кримінальному кодексі вже є стаття з такою назвою, але злочин виписаний таким чином, щоб ніколи не застосовуватися. За законопроектом же цей склад злочину дозволить притягати до відповідальності службовців, які володіють значним майном, що явно перевищує їхні законні доходи», - зазначив Дмитро Котляр, головний експерт Антикорупційної групи Реанімаційного пакету Реформ.


Проект Закону «Про Національне антикорупційне бюро України» посбудований саме у цьому дусі, передбачаючи створення спеціалізованого правоохоронного антикорупційного органу – Національного антикорупційного бюро України. Основними функціями новостворюваного Національного бюро будуть виявлення та розслідування корупційних злочинів, які вчинені вищими посадовими особами держави або становлять особливу суспільну небезпеку. В той самий час, компетенція Національного антикорупційного бюро не поширюватиметься на приватний сектор: воно розслідуватиме тільки корупційні злочини, пов’язані із державним сектором або місцевим самоврядуванням і не матиме права втручатися у ведення бізнесу. Проте, однією із важливих функцій новостворюваного органу буде виявлення та повернення до України активів, виведених корумпованими чиновниками. Створення НАБ не тягтиме за собою збільшення загальної кількості правоохоронців у країні, оскільки штатна чисельність антикорупційного бюро формуватиметься за рахунок зменшення відповідної кількості співробітників інших спеціально уповноважених суб’єктів у сфері боротьби з корупцією.


Третій законопроект, «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичних осіб та публічних діячів», передбачає розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників юридичних осіб (фізичних осіб, які фактично контролюють компанії) при здійсненні їх державної реєстрації. Це дасть змогу запобігти утворенню фіктивних компаній, в тому числі в офшорах, з метою відмивання одержаних злочинним шляхом доходів, а корупціонери можуть бути позбавлені ще одного механізму, який дозволяє використовувати отримані в незаконний спосіб прибутки. Крім того, даний законопроект створює ще один механізм розшуку та повернення до України незаконно виведених активів корумпованими чиновниками.

 
 
Завантажити законопроекти:
 
AdobeПро запобігання корупції
 AdobeПро Національне антикорупційне бюро України
 AdobeПро внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичних осіб та публічних діячів
 
 
У статті використано матеріали з офіційного веб-сайту Кабінету Міністрів України