Новини

Громадяни зможуть контролювати місцевий бюджет, зрозуміти його складові: інструмент візуалізації бюджету ПРООН у роботі

29 квітня 2015, Львів – «То ви маєте на увазі всі дані? Всі в цьому графіку?» - львівські журналісти не вірять своїм очам, в той час як вивчають інструмент візуалізації бюджету, який був представлений сьогодні в муніципалітеті. Сьогодні місцеві бюджетні дані Львова перетворилися на інтерактивну інфографіку: плід роботи Львівського муніципалітету та ПРООН, спрямованої на спрощення доступу громадян до даних про доходи і витрати міського бюджету та рішення щодо інфраструктурних проектів.

 
За даними International Budget Partnership, Україна посідає 54 місце серед 100 країн світу за показниками прозорості та підзвітності бюджетів на національному рівні, публічно оприлюднюючи лише деяку обмежену бюджетну інформацію.
 
Ситуація на місцевому рівні може виглядати дещо краще, але не радикально. Більшість офіційних веб-сайтів міських рад України містить деяку інформацію про місцеві бюджети, проте вона розміщена, в кращому випадку, у вигляді довгих текстових файлів або придатних для завантаження документів текстового чи табличного формату, підготовлених із використанням спеціалізованої фінансової термінології, незрозумілої для пересічного громадянина, та з нульовою інтерактивністю або візуалізацією. Через це громадяни та місцеві журналісти рідко відчувають, що бюджетні дані є насправді відкритими, та не беруть активної участі у формуванні та моніторингу виконання міських бюджетів.
 
Питання прозорості бюджету та використання публічних коштів набуло особливої актуальності в Україні після Революції гідності 2013-2014 років. Значний суспільний запит на відкритість та прозорість діяльності органів влади, особливо у питаннях використання публічних коштів, призвів до закріплення цих вимог на законодавчому рівні. Так, 11 лютого 2015 року було ухвалено Закон України «Про відкритість використання публічних коштів», а 9 квітня 2015 року – Закон № 2172 про внесення змін до статті 28 Бюджетного кодексу України щодо доступу до інформації про бюджетні показники у формі відкритих даних. Згідно з цим законом, після його підписання Президентом, розпорядники даних щодо планування та виконання державного й місцевих бюджетів будуть зобов'язані оприлюднювати відповідну інформацію та відомості у формі відкритих даних. Зазначені зміни також передбачені Засадами державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційною стратегією) на 2014-2017 роки, затвердженими Законом України від 14 жовтня 2014 року № 1699-VII.
 
 
Порівняно з іншими українськими містами, у Львові питання електронного урядування завжди було серед пріоритетів діяльності органів місцевого самоврядування, з метою полегшення доступу громадян до публічних послуг за рахунок впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Так, за кілька останніх років у Львові було впроваджено низку інструментів електронного урядування. Електронне звернення, оплата комунальних послуг через мережу інтернет, можливість записатись на прийом до посадовця онлайн, електронна квартирна черга, електронна черга в дитячий садок, можливість відстежувати рух громадського транспорту тощо – вдалий старт розвитку електронного урядування та електронної демократії. У підсумку, за результатами моніторингу впровадження інструментів електронного урядування як основи надання адміністративних послуг в електронному вигляді «100 міст – крок уперед», проведеного у 2014 році за підтримки ПРООН, Львів посів друге місце в рейтингу 100 найбільших міст України.
 
Зважаючи на це, у 2015 році Львівська міська рада за підтримки Програми розвитку ООН в Україні реалізувала ініціативу «Відкритий бюджет». «Це ще один крок до максимальної публічності бюджетного процесу Львівської міської ради», - стверджує Ліна Миколаїв, заступник директора департаменту фінансової політики Львівської міської ради.
 
«Ініціатива «Відкритий бюджет» дозволяє графічно відобразити розподіл грошових ресурсів між різними сферами. Основним пріоритетом для нас було зробити візуалізацію доступною і зрозумілою для звичайного мешканця. Глибша деталізація бюджету буде нашим наступним кроком», - пояснив під час презентації Андрій Москаленко, директор департаменту «Адміністрація міського голови» Львівської міської ради.
 
Програма розвитку ООН розпочала впровадження ініціативи «Відкритий бюджет» ще у травні 2014 року, коли під час місцевих консультаційних сесій із представниками громадськості трьох пілотних міст (Івано-Франківськ, Тернопіль та Житомир) обговорили основні очікування та побажання громадян щодо того, які дані вони хотіли б у першу чергу знати про бюджети власних міст. Виявилося, що найбільш запитуваною серед мешканців є інформація про те, що саме стоїть за цифрами та кодами бюджетних класифікацій, а також інформація про стадії та результати бюджетного процесу.
 
У відповідь на цей запит було розроблено цілісний інструмент візуалізації бюджету та демонстрації бюджетного циклу, що складається з двох незалежних компонентів:
● Бюджетна візуалізація (до 10 типів візуального представлення доходів та видатків місцевого бюджету).
● Календар бюджетного циклу (етапи оцінки потреб, підготовки проекту бюджету, його громадського обговорення, затвердження, виконання та звітності).
 
«Зважаючи на суспільну значущість питання відкритості уряду, ПРООН підтримала розробку інструменту візуалізації бюджету, який сьогодні є у відкритому доступі в мережі Інтернет за адресою www.openbudget.in.ua. На цьому сайті, після проходження простої реєстрації, представники будь-якої міської ради можуть завантажити до системи робочі таблиці із даними дохідної та видаткової частин бюджетів і отримати код для вставки бюджетних візуалізацій на офіційному веб-сайті», - розповіла під час презентації Юлія Щербініна, старший програмний менеджер ПРООН. «Більше того, код програмного забезпечення є відкритим, що дозволяє легко розповсюдити технологію».
 
У ході презентації Андрій Москаленко, директор департаменту «Адміністрація міського голови» Львівської міської ради, пояснив, що власне можна побачити завдяки впровадженому інструменту, та як «читати» й інтерпретувати ці дані. Він також повідомив про заходи, які були вжиті муніципалітетом для подальшого спрощення та підвищення прозорості бюджетного процесу.
 
Сьогодні бюджетний візуалізатор вже використовується в роботі таких міст як Львів, Івано-Франківськ, Тернопіль і Житомир. Інші міста також виявили бажання зробити бюджетну інформацію більш доступною та зрозумілою для своїх громадян.
 
Наступного дня, після офіційної презентації інструменту візуалізації бюджету, ПРООН та Львівська міська рада спільно організували відкритий простір "Бюджетні посиденьки" за участю більш ніж 30 активістів, журналістів та представників ОГС. Усі бажаючі змогли приєднатися до події через онлайн трансляцію. Учасники обговорили першочергові кроки впровадження інструменту візуалізації бюджетних даних і бюджетного календаря, а також розвитку потенціалу громадянського суспільства для інтерпретації та використання даних.
 
Завдяки впровадженню цього інструменту у Львові та інших містах, відкритість і прозорість бюджету найближчим часом може стати не тільки актом доброї волі, але невід'ємним атрибутом муніципального управління, що сприяє подальшому діалогу, довірі та співпраці.
 
 
 
 
 
 
Ліцензія Creative Commons
Портал Відкритий бюджет створено Центром політичних студій та аналітики за за участі Представництва Європейського Союзу в Україні, Міжнародного фонду "Відродження" і Програми розвитку ООН в Україні за ліцензією Creative Commons Із зазначенням авторства - Некомерційна - Розповсюдження на тих самих умовах 4.0 Міжнародна.
Засновано на коді з https://github.com/kavaleriy/budget.
Права, що виходять за рамки цієї ліцензії доступні за адресою Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. .