Новини

«Секрет в тому, що його немає. Зберігайте спокій, відбивайте напади та сумлінно працюйте» - порада антикорупційних органів у Румунії

Київ-Бухарест, 3-7 жовтня 2016 року - Делегація з 12 представників Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) на чолі з заступником Голови НАЗК Русланом Радецьким протягом тижня вивчала досвід своїх румунських колег, які виконують роль антикорупційного «щита» своєї країни.

 
ABB8412CA1932E642615DC61C73BBE46981CB82CE1B0FB9EC2pimgpsh fullsize distrПісля восьми років праці та тисяч справ, відродившись після проголошення неконституційним у 2010 році, румунське Національне агентство з питань доброчесності (ANI) тепер вважається прикладом успіху у Східній Європі, на якому можна вчитися запобіганню та контролю конфлікту інтересів, а також перевірці та покаранню за подання недоброчесних декларацій про майно. Як адміністративний (не правоохоронний) орган, покликаний запобігати корупції, ANI накопичило досвід саме у тих сферах, що стали повноваженнями їхніх українських колег у НАЗК, і тому переважна частина гарячих обговорень та обміну ідеями пройшла у теплій атмосфері офісу ANI, який знаходиться в історичній будівлі в центрі Бухаресту.
 
Протягом першого дня спеціалісти НАЗК, які представляли департаменти фінансового контролю (тобто прийому та перевірки декларацій) та запобігання конфлікту інтересів, мали можливість зустрітися з працівниками ANI, інспекторами доброчесності, для обговорення ділових процесів прийому та обробки декларацій про майно, методів врегулювання конфліктів інтересів та загальних підходів до урегулювання несумісності посад високопосадовців.
 
Другий день навчального туру дав можливість змінити точку зору та почався із зустрічі з представниками Національного антикорупційного директорату (DNA), що є румунським аналогом Національного антикорупційного бюро України (НАБУ). Поєднуючи функції розслідувань, кримінального переслідування та судового представництва, DNA розповіли про свій досвід взаємодії з превентивними антикорупційними органами своєї країни. Після короткого вступу про цей орган та його повноваження, працівники DNA докладно спинилися на шляхах забезпечення безперервного обміну інформацією між превентивними та правоохоронними органами.
 
Після цього делегацію запросили навідатися до Генерального антикорупційного директорату Міністерства внутрішніх справ, що має подвійну функцію: перевірки доброчесності правоохоронних високопосадовців та співробітників (у тому числі поліції, митниці, прикордонного контролю, національної служби надзвичайних ситуацій тощо) та проведення антикорупційних навчальних заходів і підвищення інформованості суспільства. Румунські колеги розповіли докладніше про особливості інструментів перевірки доброчесності, що дозволяють правоохоронцям розпізнавати загрози вищого рівня, та, таким чином, стимулюють антикорупційні практики їхніх колег з превентивних органів.
 
61c57baУвечері, щоб завершити повний цикл антикорупційної роботи з відслідковування майна та встановлення незадекларованої власності, команда НАЗК зустрілася з Комісією з питань майна Апеляційного суду міста Бухарест. Суддя, яка сама розглядає справи, що виникають внаслідок розслідувань та перевірок ANI, розказала про існуючі судові практики та взаємодію з інспекторами ANI, які ініціюють відкриття справ.
 
Пізніше, протягом третього дня, співробітники НАЗК мали можливість зануритися разом з їхніми колегами-інспекторами з ANI у глибини електронних систем, які використовуються для функціонування ANI (у тому числі система SIMIDAI та деякі інші інструменти, які наразі розробляються). Українська делегація зацікавилася основами румунського модульного програмного забезпечення та домовилася, що після надання українськими колегами базової інформації про існуючу систему електронного декларування будуть обговорені більш технічні деталі на робочому рівні.
 
У той же день ANI розповіло про три справжні кейси та разом з українськими колегами провели їхній аналіз, щоб продемонструвати, як проходило розслідування, які були складнощі та які стратегії можна було б використати для уникнення затримок або небажаних результатів.
 
Третій день завершився зустріччю української делегації з експертами громадянського суспільства, які працюють у сфері контролю та допомоги ANI, а також над ширшими питаннями запобігання та реагування на корупцію. Обговорення дійшло до висновку, що хоча Румунія мала успіх у запровадженні антикорупційних органів та розгляді справ окремих впливових високопосадовців, це не була і не є легка боротьба як для цих органів, так і для громади. Громадянські експерти звернули увагу на вражаючу схожість румунської та української ситуації, відмічаючи, що були запропоновані численні закони, щоб проголосити антикорупційні органи неконституційними або зробити їх неефективними. Що вони радять? Залишайтеся сильними та рішучими, продовжуйте йти обраним шляхом та здіймайте багато галасу, пояснюючи людям, що зміни були б надзвичайно шкідливими та хто саме намагається ослабити ефективність антикорупційних органів.
 
Насамкінець, у останній день делегація зустрілася з представниками Національного агентства з питань державної служби, яке є частиною багатостороннього наглядового механізму ANI, а також координує роботу основних ланок державних органів, що забезпечують подачу декларацій про майно.
 
У цілому, навчальний тур відбувся у дуже вдалий час – наразі Україна працює над забезпеченням правильного режиму перевірки декларацій про майно та шукає ефективні механізми для запобігання та реагування на конфлікт інтересів. Більше того, обговорення, що відбулися під час 4-денного туру, промовисто свідчать про позитивний досвід створення ефективних антикорупційних механізмів, особливо у контексті Східної Європи:
 
40F76BEABA34974EF1A7DAE01A1B87816BE6AA0AFB278C9280pimgpsh fullsize distr* Ані Рим, ані Бухарест не були побудовані за один день: антикорупційні органи Румунії пройшли довгий шлях від народження до консолідації і тільки потім до стабільної успішної праці. Довіра громадськості, що є наріжним каменем ефективної роботи, напрацьовується з часом, як і робочі процеси, адміністративні механізми та судовий досвід;
 
* Дамоклів меч буде нависати завжди: просто зберігайте спокій та продовжуйте працювати. Румунські законодавці протягом багатьох років намагалися обмежити повноваження ANI та DNA, щоб звести нанівець їхню ефективність, а одного разу, у 2010 році, їм вдалося проголосити неконституційність ANI за допомогою рішення верховного суду. Зазіхання на інституційну незалежність та ефективні повноваження відбуваються щонайменше один раз на кожну парламентську сесію та особливо після проведення виборів. Водночас необхідно мати сильні зв'язки з громадянським суспільством та народом, щоб виражати свою позицію та відбивати напади. Ефективні судові справи та рішення, відкритість до критики громадських організацій та вміння будувати добрі стосунки поза політичною сферою – це деякі складові успіху;
 
* У єдності – сила: превентивні заходи (ANI) підкріплюють кримінальні розслідування (DNA) і навпаки. Формування ефективних зв'язків між органами, співпраця, а не протиборство – це очевидні поради, проте вкрай важливі.
 
* Здобудьте синицю у руках, а вже потім шукайте журавля у небі: протягом перших років роботи може здаватися привабливою можливість зануритися у один кейс та провести всеохоплюючі, багатосторонні перевірки. Хоча це і похвальна практика, проте на початку необхідно демонструвати результати та ефективність. Тому поверхневі перевірки, що дають результати та можуть допомогти багатьом кейсам, спочатку значно кращі, ніж декілька дуже глибоких, але безрезультатних перевірок. Демонстрація того, що ви маєте синицю у руках, дозволить вам розробити ефективні методи, щоб у майбутньому діставати журавлів з неба.
 
Чотириденний навчальний тур відбувся завдяки підтримці проекту ПРООН «Прозорість і доброчесність публічного сектору в Україні», що фінансується Міністерством зовнішніх справ Данії, та співробітників представництва ЄС у Румунії.