Новини

Запуск Національного агентства з питань запобігання корупції: експертна дискусія

24 квітня 2015, Київ - Transparency International Україна за підтримки ПРООН, МФ "Відродження" та делегації ЄС провели експертне обговорення "За три дні до Закону: Що необхідно зробити для належного запуску Національного агентства з питань запобігання корупції?" Провідні антикорупційні громадські експерти, представники уряду та міжнародних організацій обговорили першочергові кроки із запуску цього нового антикорупційного інституту та можливі виклики в його створенні.

 
У світлі нещодавно прийнятого Закону «Про запобігання корупції», який набирає чинності 26 квітня, питання запуску головної інституції з питань запобігання корупції та її подальшої роботи стають як ніколи актуальними. Антикорупційні експерти, що взяли участь у дискусії, говорили про проблеми і перешкоди, які необхідно буде вирішувати при запуску Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). Учасники детально розглянули міжнародний досвід створення антикорупційних превентивних агентств та запропонували бачення узгодженого плану дій для уряду, громадськості та міжнародної спільноти при запуску Агентства.
 
Три пріоритети для ефективного попередження корупції протягом квітня-вересня наступного року включають запуск НАЗК, розширення її функцій та прийняття необхідних нормативних інструментів, методик та інструментарію, а також сприяння забезпеченню функцій, як це передбачено законом.
 
 
Відкрив дискусію Роберт Сіверс, директор Департаменту антикорупційної політики Міністерства юстиції України, підкресливши, що знакові рішення із запуску НАЗК вже були прийняті, але багато роботи ще попереду, щоб антикорупційне законодавство запрацювало.
 
Роман Греба, заступник Міністра Кабінету Міністрів України, нещодавно призначений на чолі процесу вибору 5 членів колегіального НАЗК у рамках спільного і прозорого процесу, представив своє бачення щодо процедури і першочергових дій. Він стверджував, що уряд вважає цей процес пріоритетним, і висловив надію на швидкий і якісний процес відбору.
 
Один із натхненників антикорупційної реформи, Руслан Рябошапка, детально зупинився на дорожній карті безпосередніх пріоритетів і довгострокових заходів, які необхідні для запуску ефективного режиму з попередження корупції в Україні. Продемонстрована дорожня карта також відображена в Державній антикорупційній програмі на 2015-2017 роки, яка була нещодавно прийнята Кабінетом Міністрів і очікує офіційного опублікування.
 
Говорячи про регіональні практики створення антикорупційних превентивних агентства, експерт ПРООН Максим Ключар підкреслив, що само по собі створення агентства не впливає на антикорупційну динаміку. Насправді, індекс сприйняття корупції (CPI) може продовжувати падати в країні, незважаючи на запуск антикорупційного агентства. З іншого боку, одними з найбільш актуальних провісників антикорупційних успіхів були: рівні і справедливі відносини з усіма політичними силами, прозорість і ефективність запуску, раціональне використання вихідних ресурсів і внутрішнього керівництва у поєднанні з внутрішнім тиском громадянського суспільства і зовнішнього тиску обумовленості.
 
 
Дмитро Котляр, незалежний антикорупційний експерт, зупинився на дорожній карті реалізації механізму конфлікту інтересів, який передбачений новим антикорупційним законом. Він підкреслив, що законодавче регулювання, положення, ролі та функцій НАЗК, і його компетенція є важливими компонентами, на які варто звернути увагу при роботі з конфліктом інтересів.
 
Інше питання, порушене у ході обговорення, було пов'язане зі збором і перевіркою майнових декларацій. Іраклій Котетішвілі, консультант Світового банку, поділився грузинським досвідом введенням безпаперової системи декларування активів і оцифровки фонду файлів.
 
Андрій Кухарук, експерт ОЕСР, зупинився на огляді позитивних і негативних подій у сфері боротьби з корупцією та зазначив, що Україна гарно почала, але в даний час вона знаходиться на перехресті, який визначить майбутню траєкторію.
 
Обговорення дозволило не тільки підкреслити важливість антикорупційної профілактичної роботи (як істотного доповнення до слідчих і репресивних дій), але і прийти до широкого консенсусу щодо наступних першочергових кроків у цій сфері. Тепер, як і в будь-якому новому процесі, настав час "просто зроби це" в рамках співпраці та єдності в дії.