Новини

Чи забезпечене право громадян України, які проживають в Криму, на отримання адміністративних послуг в Україні

29 січня: У Херсоні на прес-конференції за участю представників всіх державних та місцевих установ, що надають адміністративні послуги, було презентовано результати моніторингу та оцінки ситуації щодо надання адміністративних послуг в Херсонській області громадянам України, які проживають на території тимчасово окупованої АР Крим.

 
Моніторинг проводила молодіжна організація «Нова генерація» в межах проекту «Покращення організації надання адміністративних послуг для жителів АР Крим на території Херсонської області», що фінансується Міністерством закордонних справ Данії, Європейським Союзом та Програмою розвитку ООН.
 
Починаючи з травня 2014 року для громадян України, які проживають на території Автономної Республіки Крим, стало неможливо отримувати адміністративні послуги держави України за місцем проживання. Відтоді, чимало з них почали звертатися до територіальних підрозділів державної міграційної служби, центрів надання адміністративних послуг та інших державних установ Херсонської області, яка є найбільш територіально наближеною до них.
 
У процесі звернення по послуги громадяни стикаються з низкою проблем, серед яких – складність перетину адміністративного кордону, складність процедур та розтягування отримання послуг у часі, великі черги, відсутність належної та доступної інформації про місця надання адміністративних послуг. Процес отримання послуг ускладнюється тим, що органи місцевої влади області, які утворили центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) (а їх в області створено 21), стикнулись із багатьма труднощами у процесі організації надання послуг та забезпечення діяльності центрів згідно з вимогами чинного законодавства. Саме тому кримчанам досі доводиться шукати окремі державні установи замість того, щоб скористатися центрами, що мали б діяти за принципом єдиного вікна. Мешканці Криму у більшості випадків не знайомі з адміністративними центрами Херсонської області та не орієнтуються в них. Натомість місцевим органам влади бракує чітких та прозорих механізмів отримання зворотного зв'язку від користувачів. Крім того, самі надавачі послуг погоджуються з тим, що кількість адміністраторів, зокрема, в районних центрах надання адміністративних послуг, недостатня аби забезпечити оперативне надання послуг. Це, в свою чергу, впливає на якість адміністративних послуг, що надаються громадянам України.
 
Задля сприяння реалізації прав громадян України, що мешкають в Криму, на отримання якісних адміністративних послуг на території Херсонської області молодіжна організація «Нова генерація» у партнерстві з БО «Фонд громади міста Херсон «Захист» та СМГО "Інститут соціальних досліджень" у жовтні 2014 року започаткувала проект «Покращення організації надання адміністративних послуг для жителів АР Крим на території Херсонської області».
 
У рамках проекту було проведено громадський моніторинг та оцінку ситуації щодо надання адміністративних послуг в Херсонській області громадянам України, які проживають на території тимчасово окупованої АР Крим. Наталя Чермошенцева, координаторка моніторингової групи, розповіла про основні завдання та результати моніторингу, які передбачали здійснення дослідження системи надання адміністративних послуг цій категорії громадян; оцінки рівня задоволеності отримувачів адміністративних послуг; оцінки можливості та порядку отримання адміністративних послуг без особистого відвідування суб'єкту надання адміністративних послуг; розробку рекомендацій для уповноважених органів влади щодо покращення організації надання адміністративних послуг для жителів АР Крим.
 
За результатами моніторингу, найбільшим попитом серед кримчан користуються послуги, що надаються секторами управління Державної міграційної служби України в Херсонській області. Лідером серед них є оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон (надано 5229 послуг з травня 2014 року); крім того, затребуваними є послуги внесення змін до паспорта громадянина України по досягненню громадянином 25-/45-річного віку (1971 послуга); оформлення паспорта громадянина України (593 послуги); внесення відомостей про дітей у паспорт громадянина України для виїзду за кордон тощо (923 послуги).
 
Виконавці проекту вважають одним із найважливіших завдань проекту здійснення внеску в покращення організації надання адміністративних послуг на території Херсонської області. Оксана Глєбушкіна, керівник проекту, зазначає:
 
«За результатами моніторингу розроблено та буде надано рекомендації місцевим органам влади, а також буде розроблено спільний план дій щодо покращення системи надання адмінпослуг в області. Іншій напрямок роботи проекту пов'язаний з якісним інформуванням жителів АР Крим про порядок та місця отримання адміністративних послуг на території Херсонської області. Вже надруковані та розповсюджуються друковані інформаційні буклети, готуються до випуску соціальні відеоролики, створена та розміщена в мережі Інтернет Google карта державних установ, які надають адміністративні послуги. Для надання правової підтримки мешканцям АР Крим та забезпечення їх корисною і зручною логістичною інформацією створена та працює спеціальна «гаряча телефонна лінія» +38-050-315-68-00, юристом надаються он-лайн консультації на сайті www.socioprostir.org.ua «Соціопростір».
 
Серед основних рекомендацій органам місцевої влади, запропонованих громадськими моніторами: визначити орган влади в регіоні, який би збирав та аналізував всю зведену статистичну інформацію про громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території; районним державним адміністраціям поліпшити інформування громадян з питань надання адміністративних послуг в Центрах через розміщення відповідної інформації на інформаційних стендах та офіційних сайтах органів влади; провести інвентаризацію наявних інформаційних карток на предмет їх актуальності та відповідності чинному законодавству; Херсонській обласній державній адміністрації зробити політику інформування про адміністративні послуги більш відкритою та доступною; посилити співпрацю з громадськими організаціями, зокрема, у сфері інформування населення про діяльність та послуги Центрів; узгодити та надати актуальну інформацію про графіки роботи районних секторів ДМС та їхніх телефонних ліній.
 
У той же час, необхідно усвідомлювати, що найголовнішим завданням органів влади всіх рівнів є створення реальних умов для здійснення реформи в системі надання адміністративних послуг, тому центральним органам виконавчої влади необхідно забезпечити неухильну політику децентралізації, зокрема через делегування органам місцевого самоврядування повноважень з надання базових адміністративних послуг (реєстрація місця проживання, видача паспортних документів, державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, реєстрація актів цивільного стану, речових прав, реєстрація автотранспортних засобів, оформлення посвідчень водія тощо) та зорієнтувати діяльність центрів на задоволення потреб отримувачів адміністративних послуг.
 
Під час заходу учасники та учасниці домовилися про те, щоб зібратися у лютому на дискусію у форматі експертного круглого столу та сформувати багатосторонній план дій по підвищенню якості надання адміністративних послуг мешканцям області та АР Крим.